De driekoppige weg naar beter communiceren met je tiener: begrip, empathie en kennis

Luister jij ook graag naar podcasts? Sinds ik op een dag besloot om er eentje te luisteren, ben ik niet meer gestopt. Heerlijk toch: strijken, wandelen of koken terwijl je op hetzelfde moment kan luisteren naar mensen die je inspireren. En natuurlijk luister ik het liefst naar podcasts over opvoeding, adolescenten en het brein.


Er was onlangs één zin, van hoogleraar Jelle Jolles, die is blijven hangen: “Geef je kind vrijheid in geborgenheid.” Meteen klonk er een waanzinnige ‘ja, natuurlijk!’ in mijn hoofd. Zo mooi gezegd en zo waar. Het zette mij dan ook aan het denken over de kern van mijn job als kinder- en jongerencoach en expert in leren leren. Eén van de kerndoelen van mijn werk is ervoor zorgen dat ouders en hun tieners opnieuw met elkaar communiceren. Daarvoor zijn er drie belangrijke dingen nodig: begrip, empathie en kennis.


Zelfsturend gedrag bij kinderen en tieners

1. Begrip

Tijdens een sessie met ouders komt het woord ‘begrip’ vaak naar boven. Het is dan ook een belangrijke stap om terug gezonde communicatie op te bouwen. Begrip van de ouders naar hun tiener toe én omgekeerd. Als beide partijen ervoor openstaan om elkaar te begrijpen, is de eerste stap al gezet.


2. Empathie

Om tot dat begrip te komen, laat ik ze aan elkaar vertellen: hoe voel jij je nu? Wat maakt dat je op deze manier reageert? Kan je dit even uitleggen? Een tweede belangrijke pijler in mijn werk is daarom empathie. Want eens je inzicht hebt in de spanningsvelden die jongeren ervaren, kan je veel beter accepteren dat ze zoekend zijn en uit hun fouten leren. Empathie gaat over aanvaarden dat tieners een ‘WOP’ zijn: een work in progress.


3. Kennis

Kennis is macht, wordt er wel eens gezegd. En met macht doel ik niet op controle, wél op de sleutel tot begrip en empathie. Kennis is de derde belangrijke pijler op weg naar beter communiceren met je tiener. Tijdens de sessies tracht ik dan ook meer uitleg te geven over de emotionele, cognitieve, sociale en fysieke ontwikkeltaken die adolescenten doormaken en wat daar de gevolgen van zijn. Het klinkt misschien heel wetenschappelijk, maar door bij te leren over het tienerbrein kan je beter begrijpen waarom het jouw kind niet lukt om te plannen, om vroeg op te staan of waarom ze soms wel eens ‘domme’ keuzes maken.


Mijn doel is ouders leren hoe ze hun tiener kunnen ondersteunen op weg naar zelfstandigheid. En met ondersteunen bedoel ik niet dat ouders alles moeten regelen of oplossen, wél dat ze er zijn om telkens opnieuw in gesprek te gaan en samen naar oplossingen te zoeken. Samen kijken wat de volgende keer anders kan. Een soort van riskmanagement voor ouders: ik laat mijn tiener fouten maken (= vrijheid) en ik ben er om dit te bespreken en er samen over na te denken (= geborgenheid).

Ben je geprikkeld om met je tiener in gesprek te gaan? Kijk eens wat ik voor jullie kan betekenen via één-op-één coaching en contacteer me gerust voor een eerste kennismaking.



18 views0 comments