top of page

Ontdek de diepte van een traject leren leren: zelfvertrouwen, bruggen bouwen en leerstrategieën


Als leren leren coach neem ik jullie graag mee in mijn aanpak met jongeren.

Leren leren is veel meer dan alleen maar studietechnieken aanbieden. Het is een complete aanpak, en dat wil ik met jullie delen is zes stappen.






De unieke kracht van elke leerling

Allereerst, laten we stilstaan bij het feit dat iedere jongere die ik begeleid uniek is. Geen twee dezelfde! Ze hebben hun eigen talenten, kwaliteiten, vaardigheden en natuurlijk ook zwakke punten. Mijn aanpak begint met het ontdekken van die unieke eigenschappen. Samen gaan we op zoek naar hun sterke punten, hun talenten en vaardigheden. Dit is altijd een positieve start!


Bruggen bouwen

Stap twee is in gesprek gaan met de jongere EN zijn ouders over het leren en studeren. Ouders maken zich zorgen over hun kinderen. Mijn rol als coach is om te begrijpen wat de jongere nodig heeft én wat de ouders nodig hebben. Die behoeften zijn meestal niet hetzelfde. Dus door open gesprekken te voeren, bouw ik bruggen tussen ouders en kids.


Meer uitleg

Stap drie is wat ik noem 'psycho educatie'. Niet zo'n hippe term, maar het betekent eigenlijk uitleggen hoe leren werkt, met behulp van materiaal en leuke filmpjes. We kijken naar de leerkuil, de gemoedstoestanden tijdens het leren en de aandachtspanne. Het lijkt misschien saai, maar als je het op de juiste manier brengt, kan het echt interessant zijn.


Motivatie

Stap vier: motivatie. Jongeren verliezen soms hun motivatie om veel verschillende redenen. Het kan zijn dat de jongere al jaren op de tippen van zijn tenen loopt op school. Of de taken, toetsen en examens systematisch te laat aanpakt omdat er bepaalde executieve functies nog niet genoeg ontwikkeld zijn. We gaan dan op zoek naar wat ervoor zorgt dat jongeren voor bepaalde activiteiten wel een gevoel van flow ervaren.


Schoolervaring

Stap vijf: de school. Hoe past de visie van de school bij het kind? Voelt de jongere zich op zijn plek? Welke leerkrachten inspireren de jongere wel en niet? En hoe komt het?

Het gaat niet alleen om het leren, maar ook om de hele schoolervaring.


Hersenontwikkeling

En last but not least, stap zes is het begrijpen van de hersenontwikkeling. Het tienerbrein is als een bouwplaats in volle actie, waar fundamenten worden gelegd en structuren worden verfijnd. Bij het begin van het eerste middelbaar krijgt een tiener een prachtige nieuwe rugzak, compleet met een eigen computer. Het lijkt fantastisch, toch?

Maar laten we niet vergeten dat het laatste stukje van die bouwplaats, de prefrontale cortex, nog in ontwikkeling is. Dit deel van het brein is verantwoordelijk voor planning, impulsbeheersing, en andere cruciale vaardigheden. Dus, terwijl die nieuwe rugzak alles bevat - van taken en roosters tot toetsen en rapporten - is het tienerbrein nog druk bezig met het perfectioneren van vaardigheden zoals timemanagement en organisatie.


Niet enkel cijfers, maar groei

Samengevat, leren leren is een reis van ontdekking, gesprekken, begrip van het brein, motivatie, schoolervaring en hersenontwikkeling. Investeren in leren leren is niet alleen voor betere cijfers, maar voor de groei en bijdrage van elke unieke jongere aan de wereld.


Wil je weten of een traject leren leren iets voor jouw zoon of dochter is? Kijk eens wat ik voor jullie kan betekenen via één-op-één coaching en contacteer me gerust voor een eerste kennismaking



9 views0 comments

Comments


bottom of page