top of page

Oudercontacten: hou jij daar ook niet zo van?

Oudercontacten: daar hield ik niet zo veel van als leerkracht. Waarschijnlijk omdat ik al op voorhand een idee had van hoe het gesprek zou verlopen. Ik zei tegen mijn collega: ‘Het wordt een moeilijk gesprek.’ Of een lastig, zwaar, vervelend gesprek. Eender welk beladen woord dat al aangaf hoe ik het gesprek zou ervaren, wat mijn gevoel erbij zou zijn.


Ik wachtte de ouders op met een bepaalde vooringenomenheid. Het gesprek dat kwam had ik al honderd keer in mijn gedachten gevoerd. Wanneer deze ouders op de deur klopten en in de deuropening verschenen, verkrampte mijn lichaam. Ik probeerde die emotie te verstoppen, maar waarschijnlijk straalde de onrust van me af. Onzeker gaf ik een slappe hand en ging terug achter mijn veilige bureau zitten, recht op mijn stoel. Zo startte het gesprek…


Oudercontacten: daar hield ik niet zo van als ouder. Waarschijnlijk omdat ik al op voorhand vooroordelen had over de aanpak van de leerkracht. Ik zei tegen mijn man: ‘Ik ga hen eens zeggen waar het op staat.’ Ik klampte me vast aan mijn waarheid en zou die voor geen geld van de wereld loslaten. Het ging hier immers over de opvoeding van mijn kind, een onderwerp dat veel emoties doet oplaaien.


Ik klopte op de deur met een bepaalde vooringenomenheid. Het gesprek dat kwam had ik al honderd keer in mijn gedachten gevoerd. Ik verscheen in de deuropening en forceerde een glimlach, terwijl ik de rollercoaster aan emoties binnen in mij probeerde te verstoppen. Ik gaf de leerkracht een krachtige hand, maar voelde mezelf verslappen onder de onzekerheid. Zo startte het gesprek…



Zelfsturend gedrag bij kinderen en tieners

Je voelt het al aan: oudercontacten zorgen aan twee kanten voor spanning en onzekerheid. Iets wat ik als leerkracht én mama aan den lijve heb mogen ervaren. Zowel de leerkracht als de ouders laten zich vaak overmeesteren door belemmerende gedachten en overtuigingen. En vinden het moeilijk om feedback te geven en te krijgen.


Een recept voor een perfect oudercontact is er jammer genoeg niet, want iedereen is uniek en elk gesprek verloopt anders. Wel kunnen leerkrachten én ouders stilstaan bij hun emoties.


Onderzoek voor jezelf:

  • Wat vertellen mijn gevoelens over mezelf? Zit er een dieperliggende zorg of angst achter? En wat is de intentie ervan?

  • Welke feiten heb ik waargenomen? Hoe heb ik dit geïnterpreteerd? En welk effect heeft dit op mijn stemming, identiteit en gedrag? Bepaal dit voor jezelf, en stel je daarna ook eens in de schoenen van je gesprekspartner met dezelfde vragen.

  • Wat is de kern van je boodschap en op welke manier helpt dit het kind? Wat is je positieve bedoeling?


Als je deze vragen beantwoordt voor het gesprek, zal je beter je boodschap kunnen overbrengen. Vergeet niet te luisteren. Je bent niet in debat met de andere persoon, maar verkent samen de mogelijkheden en maakt afspraken met elkaar. Open staan voor wederzijdse feedback is belangrijk in het belang van het kind en helpt om stevige bruggen te bouwen tussen ouders en leerkrachten.


Last but not least: sluit het gesprek goed af, zodat je met een gerust hart terug naar huis keert!


13 views0 comments
bottom of page