Wat mag je verwachten van een Talentenkamp?

Een talentenkamp is de ideale plaats voor kinderen om hun talenten spelenderwijs te ontdekken. Een week lang gaan ze samen op ontdekking en leren ze via indoor en outdoor activiteiten hun talenten ontwikkelen.


Maar hoe ziet een dag Talentenkamp er precies uit? In deze blog schets ik je graag een beeld van een typische woensdag zodat je weet wat jouw kleine bengel allemaal uitspookt bij ons. Je kan hem of haar ook vertellen over wat je gelezen hebt. Sommige kinderen weten graag op voorhand wat er allemaal op de planning staat.

Voormiddag: een vleugje filosofie en tonnen plezier


Omstreeks acht uur komen de eerste kinderen aan. Isabelle wacht hen op en slaat meteen een babbeltje met de kinderen. De eerste mopjes worden gewisseld en Isabelle durf ze meteen al uitdagen: “Ah! Daar is Dries opnieuw! Ik zie dat je zo blij bent om mij terug te zien. Kom je speciaal voor mij misschien?"


Enkele ouders komen nieuwsgierig binnen. Ze zijn benieuwd naar wat hun kinderen de afgelopen twee dagen hebben gedaan. Vrijdag is er nochtans een tentoonstelling waarin we alle werkjes presenteren, maar de nieuwsgierigheid is te groot.


Om negen uur roept Katty de kinderen samen en speelt er muziek. Eerst groeten we elkaar en iedereen mag kiezen op welke manier: een coole move, een high five, een knuffel, een hand … We zien van alles passeren. Nadien gaan we in een kring zitten, op kussens op de grond. Omdat we met een kleine groep zijn, heeft iedereen spontaan zijn of haar eigen plekje gekozen. Elke dag werken we rond een ander thema dat ik in de kring toelicht. Vandaag is het thema “Weg met ‘Ik kan dat niet’”. Spannend!


Ik vraag de kinderen om op een briefje te noteren wat ze niet kunnen of heel moeilijk vinden. De briefjes worden opgeplooid in een doodskistje bewaard en blijven geheim! Namiddag doen we iets met het kistje, maar wat precies vertel ik nog niet. Tijdens het eerste deel van de voormiddag filosoferen we over de gevolgen van onze negatieve overtuigingen. We betrekken Fixie en Growie bij het gesprek, twee fictieve karakters die erg verschillen van elkaar. Fixie heeft een erg statische mindset en houdt niet van verandering, terwijl Growie heel hard gelooft in groei. We leren hen ook om niet te zeggen ‘ik kan dat niet’, maar ‘ik kan dat nog niet’.


Om kwart voor tien is iedereen plots druk bezig. De ene groep zaagt, timmert en beitelt. De andere groep maakt een leuke videoreportage over het talentenkamp. Met een fototoestel, GoPro en microfoon in de hand interviewen ze elkaar. Ondertussen is Isabelle met een groep jonge koks in de keuken bezig. Ze bereiden een warme maaltijd voor en de geur van vers gemaakte pasta met gehaktballetjes in tomatensaus doet ons al watertanden.

Klokslag elf uur is het tijd voor een kleine pauze. Na drie dagen vormen de kinderen een hechte groep. Je ziet dit aan de manier waarop ze spelen. Groot en klein spelen samen verstoppertje. Zullen de buxussen het dit jaar nog eens overleven?


Om half twaalf zetten we ons opnieuw samen in een kring. Wat vond jij van de voormiddag? Vond je het leuk? Vloog de tijd voorbij of duurde alles toch wel heel lang? Heb je alles kunnen afwerken of had je graag nog wat meer tijd?


Isabelle, Katty en ikzelf vertellen de kinderen wat we bij hen ontdekt hebben. Sommige kinderen vinden het leuk om altijd met iets bezig te zijn. Ze kiezen echt voor ontspanning en achteraf hebben zij het gevoel dat ze iets bereikt hebben en iets nuttigs deden. Hen noemen we de bezige bijen. Andere kinderen zijn dan weer nieuwfreaks. Zij houden van alles wat nieuw is en weten heel snel alles. Ze leren graag iets nieuws en krijgen daar energie van. Zo zagen we dat één reporter heel goed naar de anderen luisterde en nadacht over wat zij hem vertelden. Tijdens onze observaties ontdekken we heel wat verschillende talenten: de bewuste beweger, de ontrafelaar, de trouwe vriend … En elk talent is even waardevol.


‘s Middags: homemade lunch


Om twaalf uur werken de kinderen verder aan de talentenboom. Na iedere nieuwe activiteit mogen ze hierop hun mening, beleving of ervaring neerschrijven, tekenen of schilderen. Door dit te doen leren ze zichzelf beter kennen en groeit hun eigenwaarde. Net als een boom schieten hun wortels stevig in de grond en groeien hun takken naar de blauwe lucht. Dit is wat ons als organisators zo gelukkig maakt.


Rond half een gaan we allemaal aan tafel en genieten we van een zelfgemaakte maaltijd. Er blijven geen balletjes meer over in de tomatensaus. Zo lekker!

Namiddag: actie en lekkers


Tegen half twee speelt Katty muziek als signaal om samen te komen. Uit alle hoeken van de tuin komen de kinderen aangelopen. Namiddag kunnen ze opnieuw kiezen uit drie verschillende activiteiten. Katty werkt met de kinderen samen rond (ultraviolet)licht en schaduw. Bij Isabelle gaan ze aan de slag met batterijen, lampjes, krokodillenklemmen en motortjes. En mijn groepje maakt gezonde ijsjes voor de groep.


Rond drie uur nestelen we ons opnieuw op onze kussens en vertellen de kinderen over hun activiteiten. We helpen ze met het vinden van de juiste woorden. En leren hen hoe ze de dingen kunnen aanpakken als iets niet lukt. Op deze manier ontwikkelen ze een mindset die gericht is op groei.


Ik haal dan ook het doodskistje met de brieven boven en vertel hen waarom het goed is om onze ‘ik kan het niet’ te begraven. Soms lijkt het alsof er heel veel is dat we niet kunnen. Mensen zeggen toch vaak dat we het niet kunnen, nietwaar? Als we steeds maar horen dat we iets niet kunnen, ontwikkelen we ook een ‘ik kan niet’ attitude, en dat is nergens goed voor. Vandaag gaan we deze zin letterlijk en figuurlijk begraven. Na de begrafenis houden we een rouwreceptie met gezonde dranken en de zelfgemaakte ijsjes. Op de maat van rouwmuziek wandelen we achter het doodskistje aan dat we achteraan in de tuin begraven. Hier en daar hoor je gegiechel en gegniffel. Wat een zot kamp is dat hier.


Rond vier uur staan de eerste ouders aan de deur. Neen, ze mogen niet zien of weten wat hun kinderen vandaag hebben gemaakt. De tentoonstelling is vrijdag. We houden alles geheim, ssst.


We zwaaien de laatste kindjes rond vijf uur uit en ruimen alles netjes op. We maken het kamp klaar voor de volgende dag en praten na over de kinderen, de activiteiten en onze observaties. Nadien ploffen we neer in onze zetel, want zo een dag vraagt veel energie. Maar geeft je ook een boost waarvan je alleen maar gelukkig wordt.


Is ons Talentenkamp iets voor jouw kind?


Het volgende talentenkamp vindt plaats van maandag 19 augustus tot en met vrijdag 23 augustus 2019, telkens van 9.00 uur tot 16.00 uur. Er is opvang voorzien vanaf 8.00 uur en tot 17.00 uur.


Wat geef je je kind mee?

  • Pantoffels en schoenen die vuil mogen worden (spelen is ook een beetje vuil worden, toch?).

  • Een lunchpakket, voldoende water en een tien-uurtje. Op woensdag is er geen lunchpakket nodig, dan maken we samen een lekkere en warme homemade lunch.

Praktische info en prijs

  • De Talentenkampen gaan door in het landelijke Merendree (Oost-Vlaanderen).

  • Deelname kost 185 euro voor één week.

  • Meer informatie en inschrijvingen vind je hier.

36 views

Differentia Coaching

Dobbelstatiestraat 2, 9850 Nevele

Tel.: 09/371.46.87

Gsm: 0475/65.66.90

Vlaanderen

Belgium